dimecres, 22 d’abril del 2009

Carta d’una desconeguda



Stefan Zweig (Viena, 1881 - Petrópolis, Brasil, 1942)

Escriptor enormement popular, tant en el seu vessant de novel·lista com en el d’assagista i biògraf. La seva capacitat narrativa, la perícia i delicadesa en la descripció dels sentiments i la finor del seu estil en fan un narrador fascinant i captivador, capaç de seduir-nos des de les primeres ratlles i de deixar-nos en suspens fins al punt final.




Només vull parlar-te a tu, dir-t’ho tot per primera vegada; has de saber tots els detalls de la meva vida, que sempre ha estat la teva i de la qual mai no n’has sabut res. Però no coneixeràs el meu secret fins que sigui morta, quan ja no estaràs obligat a donar-me cap resposta, quan això que ara em fa estremir amb uns calfreds tan forts sigui realment la fi. Si hagués de continuar vivint, estriparia la carta i callaria com sempre he callat. Però si l’arribes a tenir a les mans, sabràs que una morta t’hi explica la seva vida, una vida que va ser teva des del primer minut conscient fins al darrer.


Quan el conegut novel·lista R. va tornar de bon matí a Viena després d’una refrescant sortida de tres dies a la muntanya, va comprar un diari a l’estació i va recordar, en veure per damunt la data, que aquell dia era el seu aniversari. El quaranta-unè, va pensar ràpidament, però aquesta apreciació no li va fer ni fred ni calor. Va fullejar superficialment les pàgines cruixents del diari i se’n va anar cap a casa en un cotxe de lloguer. El servent va informar-lo que durant la seva absència hi havia hagut dues visites i algunes trucades telefòniques, i li va portar en una safata el correu que s’havia acumulat. Va anar mirant les cartes amb indolència i va obrir un parell de sobres quan n’hi va interessar els remitents; una carta amb lletra desconeguda i que semblava massa voluminosa, la va deixar de moment a un costat. Mentrestant el te era servit i va seure còmodament a la butaca, encara va fullejar un cop més el diari i alguns impresos; després va encendre un cigar i aleshores va agafar la carta que havia apartat.


Una història impactant, dura, que atrapa, sobre l’amor portat al seu màxim, que no vol dir el més convenient. Un amor que estima sense correspondència, fins al final.


Imatge de Google
Sant Jordi 2009

19 comentaris:

Anònim ha dit...

Rita, em sorprens, si compto les vegades que m'has recomanat un llibre puc dir-te que supera els què em compro en un any, però amb gent com valtros, qui no aprén a saber escollir a l'hora de llegir? i a més toquen els sentiments aquests llibres i fan molt bona pinta.

Carquinyol ha dit...

una altre que no conec... si és que estic massa tancat al meu món !!

Gràcies per oferir noves perspectives !!

fanal blau ha dit...

Stefan Zweig és un escriptor, increïblement, genial. En sóc una incondicional d'ell...
Val la pena llegir el que ens proposes!!!

Molt bon dia, Rita!

estrip ha dit...

vaig veure'n l'obra de teatre.
I recordo que vaig sortir pensant, realment es pot estimar tant?

Ferran Porta ha dit...

Si em permets, el meu comentari no farà referència a aquesta obra sinó a Zweig, un escriptor que també va fer de periodista, enfrontat als nazis que el van acabar portant (indirectament) a la mort. La vida d'Zweig, que em vaig llegir fa un temps, va ser fascinant (i he de reconèixer que la conec millor que no pas la seva obra).

Emily ha dit...

L'he llegit unes quantes vegades i he vist la pel.li també moltes vegades. És una bona recomanació aquests autors ja una mica desconeguts i passar de les novetats per Sant Jordi.

òscar ha dit...

mon pare era un malalt de les biografies escrites per en zweig. n'hi ha un bon grapat a casa que, en no ser jo massa amant del gènere, mai no he llegit.

tinc doncs, per demà, el primer autoregal ja fet! :)

kika ha dit...

he llegit alguns llibres de zweig i tots m'han agradat molt, en canvi aquest, l'he tingut a les mans més d'una vegada, però encara no l'he llegit.
ja m'has donat la idea per sant jordi. gràcies!

Carme Rosanas ha dit...

Jo tampoc l'he llegit i estic segura que m'agradarà, tal com l'expliques.

khalina ha dit...

no he llegit el llibre, i em vaig quedar amb ganes de veure l'obra de teatre quan la feien

Striper ha dit...

Aquesta obra la desconeixia totalment.

Francesca ha dit...

Hola Rita,
Me l'apunto per Sant Jordi, que (encara que costi de creure) no tinc encara molt clar que compraré, però aquesta cau!
Gràcies!!!!!

kweilan ha dit...

El vaig llegir molt de joveneta, les biografies i també aquest o 24 hores en la vida d'una dona. Ara fa poc he llegit una preciositat seua, Mendel el dels llibres que també es pot recomanar. Bona diada de Sant Jordi!

El veí de dalt ha dit...

Aquest llibre em va impactar (i molt) i crec que és el millor del Zweig. A curta distància. "Vint-i.quatre hores en al vida d'una dona" i "Novel.la d'escacs"

fada ha dit...

Hola, Rita. He pensat sobretot en tu avui comprant-me el llibre de Sant Jordi (demà treballo fins tard i he preferit tenir la feina feta). He agafat una recomanació teva, La lladre de llibres, que encara tenia pendent. Us trobo a faltar, però no tinc ni un minut i t'asseguro que no és cap exageració ni cap excusa. Tinc moltes ganes que arribi el 31 de maig i tot haurà acabat. Llavors espero que tornaré a tenir temps per a mi i per a les meves coses. Molts petons i bona diada, maca.

Joana ha dit...

Rita, necessitaré una altra vida per poder llegir-los tots!
M'agraden aquestes cròniques literàries i recomanacions que fas!
Bona Diada i una abraçada!

el paseante ha dit...

Jo vaig veure la peli. Pel fragment que has posat, crec que em decantaria per "El club eròtic dels dimarts". A veure si demà camines força pel teu barri antic, mirant llibres i donant gràcies per les roses que et regalaran tots els teus galants.

Montse ha dit...

A mi em va entusiasmar!!!!

Rita ha dit...

Cesc,
Bé, aquesta setmana, he fet ressenyes de llibres llegits fa temps, no darrerament. Però sí, llegeixo força, és cert.
Petons, maco!

Carquinyol,
Són llibres molt de sentiments. Però aquests dies, havent-hi Sant Jordi pel mig, em venia de gust comentar-los i recomanar-los.
Gràcies a tu per llegir-me i passar!

fanal blau,
Per a mi també n'és d'incondicional, certament... :-)
Bona nit i bon capde!

estrip,
Jo no l'he vista l'obra de teatre, ja em sap greu ja...
Suposo que a l'hora d'estimar, deu haver de tot, encara que no crec que sigui el més habitual.

Ferran,
Només he llegit relats curts d'ell, però tinc entès que la seva biografia és molt bona i la tinc pendent.

Emily,
No sóc massa de novetats jo i menys de bestsellers...

òscar,
Doncs a mi m'agraden molt les biografies...
A veure si t'agrada doncs... :-)

kika,
Espero que t'agradi doncs... :-)

Carme,
Diria que sí... :-)

khalina,
Mira de llegir-te'l doncs... Crec que t'agradarà!

Striper,
Si t'animes, ja ens ho diràs...

Francesca,
Segur que t'agrada...

kweilan,
24 hores en la vida d'una dona també l'he llegit i ahir em vaig comprar Mendel el dels llibres...

veí,
A mi també em va impactar molt. Em falta Novel·la d'escacs...

fada,
Bonica! Com t'enyoro! Gràcies per pensar en mi! T'agradarà, segur!
Ves al teu ritme, ja t'esperem, val?
Petons!

Joana,
Gràcies! A mi també m'agraden les teves...
Petons!

nadador,
Ui els galants... ;-)
Gràcies!

Arare,
A mi també! :-)